Het is inmiddels betreurenswaardig. Naast dat bijzondere wetten enorme vertragingen kent, doorlooptijden ziet van standaard screeningsprocessen van 3 tot 12 weken en de verlengingen van de ND vergunningen over de realistische tijden heen lopen en 6 maanden voor een verlenging is geen nieuws meer is.
Let wel, ik heb enorm respect voor de dagelijkse noeste arbeid van de Nederlandse Politie en haar politiefunctionarissen die veel voor hun kiezen krijgen. Alleen, de achterstanden zijn enorm en de Politie alsmede Justitie hebben te maken met tekorten in bemensing waardoor er een diversiteit aan zaken scheef lopen.
Het Openbaar Ministerie seponeert maar lukraak als de “zaak” niet interessant genoeg is en seponeert op basis van gebrek aan middelen ( mensen) en gebrek aan bewijs wordt veelal opgevoerd zonder onderzoek gepleegd te hebben,.
Ik heb zelf een zaak aanhangig gemaakt na bezwaren en een klacht bij het gerechtshof waarna er keihard werd geoordeeld dat er vervolgd moest worden. Of dat gebeurt? Geen idee, niet te checken voor mij als “gewone” burger en het OM houd ons niet op de hoogte.
het laatste spant toch wel de kroon. Een ondernemer heeft zijn ND en PO nummer aangevraagd en na een tijdje geeft de functionaris van bijzondere wetten van Korpchaftaken aan dat het antecedentenonderzoek vanwege de PO aanvraag wat groter is en e geven aan dat ze adviseren om het verzoek voor de PO vergunning in te trekken. Oh ja en of de ondernemer zijn inschrijving bij kvk wil aanpassen. Dat hadden de heren graag omdat de naam eindigde met & recherchebureau en nu zij dringend adviseren om het PO gedeelte maar in te trekken verwachten ze ook de naamsaanpassing. Het is tioch de wereld op zijn kop.
De tekorten zijn ghroot nogmaals maar let wel. Het kan niet zo zijn dat dit gebeurt…
Ik zie online ondernemers opstaan die hun noodhulp aanbieden bij de afdeling korpcheftaken zodat de afdeling bijzondere wetten maar een beetje doorstroom kunnen realiseren van hun achterstanden en dat wordt natuurlijk niet aanvaard.
Natuurlijk worden de mensen van buiten niet ingehuurd maar KCT zou dit wel moeten doen. Een screeningsproces is een standaard handeling die aan te leren is en dan scheelt altijd weer een beetje als er ondersteuning is.
We moeten nog stevig wachten op de herziening van de WPBR en blijven tot die tijd old school werken met papier een een natte handtekening. Zo niet meer van deze tijd waardoor er zoveel tijdsverlies ontstaat!
Wanneer gaat men ingrijpen? Het is jammer om deze afdelingen bijzondere wetten zo zwaar te blijven belasten waardoor deze goedwillende politiemannen en vrouwen zich uit de naad werken.
Er moet beter en efficiënter gewerkt worden en veel en veel meer personeel bij.
Ook het openbaar ministerie moet er mensen bij hebben. Het doorlopend seponeren van zaken bied de doorgewinterde crimineel kansen. Deze weten in welke regio je de meeste kans hebt op een sepot waardoor de criminele activiteiten van de ene regio wel verschuiven naar de andere waar de onderbezetting groot is. Immers, geen mensen voor onderzoek? Geen zaak.
Het is treurig en ik hoop dat het nieuwe kabinet de nodige acties erop zet waardoor we weer meer blauw zien en merken.